lördag 11 september 2010

NORDISKA LÖRDAGSKARAMELLER


Bild Sköna Hem (alla)


Härliga helg!


Bläddrar lite förstrött i Sköna Hem, och de har ett roligt reportage om Skandinavisk stil. Alltså vad vi gillar i våra Nordiska hem. Den moderna stilen, med ursprung ifrån de senaste 50 åren. Och jag kan tycka att den svenska versionen har zoomat in rätt bra på vad som syns just nu i inrednings- och hemma hos-reportage. Det är vitt, det är ljusa träslag, och inslag av en svag accent, här puderrosa. Och det obligatoriska vitlackade plankgolvet förstås! Helt OK yummy för min del.




Härliga bilder. Och den vackra puffen från Svenskt Tenn, design Josef Frank, är bara så ljuvlig i enfärgat! Blonda träslag har ju gjort ett gigantiskt återtåg just nu, det var ju helt förbjudet ett tag och det var mest ek eller mörkare sorter som valnöt. Träslag tenderar ju att vara moderna i flera år i taget så det blonda ser vi nog ett tag framöver nu...



...Och så ett lite tidstypiskt stilleben till och med, fina färger. Står det hemma hos dig ;)




Och så Danmark- och Finlands-tolkningar... Inte min grej här, vet inte vad som händer. Lite för crazy-tokiga textilier tror jag. Men PK22 läderfåtöljen är ju välkommen förstås!

Ha en trevlig lördag vänner!

3 kommentarer:

  1. Håller med, snyggt i svenska reportaget men vad hände sen? Sparar själv till en sån där Frank pall!!
    hälsn Kerstin

    SvaraRadera
  2. Fina bilder! Ska bli jättekul att följa ert badrumsbygge. HAr du valt blandare? Är på jakt på blandare men hittar inga som är klassiska utan att vara gulliga.
    Kram
    VIlma

    SvaraRadera
  3. Hej Vilma! Jag tyckte det var en så bra fråga att jag gjorde dagens inlägg om "kranen" :)
    Så kika där,

    kram
    Karin

    SvaraRadera