torsdag 5 maj 2011

SJÖSINGEL



Idag skriver jag på min nya blogg på Hus & Hem om vad man kan tänka på när man planerar eller designar sin uteplats. Jag har en förkärlek för olika fina materialval som möts snyggt. Min största favorit på uteplatser - alla kategorier - är naturlig sjösten, eller sjösingel. Den jag har hemma på vår uteplats är plockad från vår egna strand på landet, bilden ovan. (Lääääääääääääääääääääääängtar dit!!)

Bild Flisby

Det enklaste och mest effektfulla är att bara rada upp massa sjösingel (kallas också "tumlad sten" om den är framställd mekaniskt för att se ut som naturlig rund sjösingel) utmed någon kant i trädgården. Sen krukor på, eller plantera växter i. Jag har min sjösingel till att placera krukor på. Det är lättskött, men man ska inte glömma att plocka bort sista löven på hösten innan snön, annars är det så geggigt och smutsigt på dem på våren. Det finns ju inget underlag som sköter sig själv! Men sjösingel har nog varit bland det lättaste för mig i alla fall, löven en gång på hösten och några ogräsryckningar här och var under sommarhalvåret... :)




1 kommentar:

  1. Ja det är fint med sjösingel! Ska ha det i åtanke när vi fixar i trädgården.
    Vi håller på en en massa olika trädgårdsprojekt och jag måste säga att det ibland känns svårt att få till det. T.ex. att få det ombonat på trädäcket, att få någon form av väggar där utan att samtidigt skärma av för mycket ut mot resten av trädgården.

    Så jag följer gärna med i dina bra tips angående trädgård&uteplatser!

    SvaraRadera