måndag 12 september 2011

BELYSNING I KÖKET - VINTAGE STIL

Bild Skandia Mäklarna

Köksbelysning skall vara bra, och den får gärna vara snygg också. All belysning får gärna vara snygg, både som ljussättare (själva skenet som ges) och själva armaturen ("möbeln" lampa). Och armaturen får gärna vara snygg både som tänd och släckt. Jag är lite svag för nedpendlade armaturer i sladd, som ovan. Det ger ett lite dekorerat och old-school skönt intryck. Och har man högt i tak är detta kanon för att få prima arbetsbelysning ned till arbetshöjd. Har man infällda takspotar i högt tak och vill få bra arbetsbelysning nere på 90 cm's höjd får de spotarna jobba hårt och lysa väldigt starkt (tänk högt elpris och aja-baja-på-naturen) annars.


I denna vrå i mitt kök går kaklet upp till tak. Och spotarna "ute" i köksrummet lyser snett bakifrån och därför skuggar min egen kropp min arbetsyta. Jag har länge velat sätta in en spot direkt ovanför diskhon, men en nedpendlat liten snygg sak som på bilderna hade varit så snyggt och bara toppen. Fin och dekorativ att titta på, dessutom. Mmmmm...... tål att tänkas på. Alltså min kakelhörna +...



 .... armaturer av denna sort. En enda får plats. Ska jaga lampa genast! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar