fredag 9 september 2011

HÄNGA GARDINER I SEKELSKIFTESVÅNING

Bild Per Jansson

Åh så sitter jag och bostadssurfar lite igen. Det är ju helg och Bostad och Magasinet anländer likt en gammal snuttefilt. Det är helg! Hittar fina bilder på hur man hänger snygga linnegardiner i en sekelskiftesvåning. Antingen kör man gardinslöst - det gå ju utmärkt när man har så här vackra fönster. Men kanske vill man göra något åt insynen på kvällar och i vintermörkret, och då är min absoluta favorit linnegardiner, det vet ni som läser sen länge här :) Och här ser man hur de hängs snyggast, från tak. Det finns oftast inget att tveka på, detta är absolut snyggast och enklast om man skall hänga sina gardiner med stil och klass i sekelskiftesvåningen. Struktur linne ger dessutom snyggast ljusinsläpp, och lever liksom upp när dagsljuset träffar dem. Bjuder på en bildserie linnegardiner idag, alltså. 




PS. Mäklarfoton har verkligen nått nya höjder, det ser ut som i inredningsmagasin! Nu ska jag dra fram mina linnegardiner och sålla kvällsljuset, ställa fram fredagsmyset och ha det bara lugnt och skönt! Trevlig kväll önskar jag er alla :)

4 kommentarer:

  1. Hej igen :)

    Ja här ser jag att du har ett helt inlägg om hur man hänger just gardiner i sekelskiftesvåningar...men jag förstår inte riktigt vad skenan är fäst i på dessa bilder? Är det i taket eller väggen direkt under stuckaturen? Jag har nämligen "större", bredare stuckatur som sticker ut mer i rummet om du förstår hur jag menar :)

    Tacksam för svar (igen)
    Inez

    SvaraRadera
  2. Hej! Har du kollat detta inlägg, där är fönster med större stuckatur. Ev måste man då foga sig efter fönstret och / eller stuckens tjocklek och hänga under stuckaturen.

    http://studiokarin.blogspot.se/2012/02/gardiner-nar-man-har-stuckatur.html

    Mvh Karin

    SvaraRadera
  3. Hej Karin

    Jag följer din blogg och älskar din stil.Jag gillar inte gardiner och har hittils kört"gardinfritt". Nu har jag blivit jätte inspirerad av dinna inlägg om linnegardiner och "projektet linnegardiner från taket" har innlets.Jag har inhandlat skenor till taket och det gick väldigt bra , men när jag skulle köppa linetig blev det väldigt svårt då det finns linnevoile och linne.Då jag aldrig köppt tyg vet jag inte vad jag ska köpa. Nu har jag fastnat i min gardinprojekt och hoppas att du kan svara på min fråga. Vad rekomenderar du linne eller linnevoile? Tacksam för svar

    SvaraRadera
  4. Hej, ha ha vad kul att du blivit jätteinspirerad :) Voile är ett uttryck för tunna gardiner, sådana man ser igenom. Frågan är var man drar gränsen, vad som är voile. Linnetyg finns i en hel uppsjö tjocklekar, vävt med tunna trådar eller tjocka trådar, vävt gles eller tätt, och dessa egenskaper ger det ett mer eller mindre genomsiktigt tyg. Ja, jag vet inte vad jag ska klassa mina gardiner som, jag brukar säga tunna linnegardiner, så de liknar nog mer vad butiken du varit i skulle klassa som linnevoile? Svårt att säga när man inte ser tyget. Jag har i allafall väldigt tunna trådar i mitt, men man ser inte igenom - om du blev klokare :) Lycka till!

    SvaraRadera