tisdag 13 september 2011

HÖSTENS TRENDPALETT

Bild Per Jansson

Så här på hösten brukar man summera årets pågående trender, samt inte minst kika på de nya. Redan i vintras talades det om de naturliga färgerna, de mer dämpade tonerna. Jag skrev redan i januari att grått var det nya vita. Och svarta. Titta på detta inlägg. Och detta. Så jag tycker att jag länge märkt av de rena materialvalen och naturfärgerna länge. Lägg till några nya materialval som dykt upp starkt i år, koppar och mässing, så har du trendpaletten klar för dig. Trendanalytiker brukar kunna resonera sig fram till varför. I tider som lågkonjunktur exempel så söker vi det hemkära och det naturliga, mycket enkelt uttryckt. Ovan en mäklarbild på en annons där invånaren hade ett särdeles piggt öga för trender. Gråa nyanser i massor, lite naturtoner, koppar, läder.... Själv älskar jag detta, jag har byggt min palett hemma kring vitt + grått + svart kontrast + trärent + dämpad puderrosa (puderrosa istället för de mer beige tonerna som jag har lite svårt för sen cafe-latte-överdosen runt millennieskiftet...)




I denna fina bild ovan har hela interiören en harmonisk samklang, det är behagligt för ögat att vila på. Det ser nästan ut som en massa vitgråa kulörer som bara är olika skuggade av dagsljus, så naturligt färgsatta är de. Men det är naturligtvis olika kulörer (färgnummer) på vägg, dörr, bord och stolar som får det att sjunga ihop så. Bilden är från Alcro's färska trendpalett, en färgserie som heter ad.natur. (Jag skriver om den här på min blogg på Hus & Hem. ) Och den där lilla rackarn till Öglan, cafe'stolen, eller Wienerstolen - kärt barn har många namn - den gör sig ju bra i vilken färg och interiör som helst! En riktig klassiker :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar