tisdag 27 september 2011

SEKELSKIFTESSNICKERIER

                                          Bild Per Jansson


Husvisninar husvisninagr... Jag går ju på husvisningar som en tok, som många av er vet. Jag har tittat på funkis hus och rugg-uggle kåkar, sett drömhuset dra iväg några miljoner för mycket och funderat på om det där billiga huset som ingen budar på inte är en liten pärla ändå? Som det är mest, vid husletning gissar jag :) De hus jag oftast förälskar mig i är de som är från förra sekelskiftet, eller också 10- eller 20-tal; Swedish Grace. Hittade dessa fina sekelskiftessnickerier i en bostadsannons, och lägger de till samlingen. Tycker att det är så vackert när de fina gamla snickerierna får ha lite nyansskillnad från väggen. Men det får inte bli för mörkt, några procent svärta fel och det blir mer sorgkanter över det hela. För en effekt som ovan gissar jag att väggen ligger på klassiska 05% svärta, dvs ett färgnyansval på NCS 0500-N, och det grå i ca 20% - 25% svärta, dvs 2000-N eller 2500-N.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar