måndag 20 februari 2012

ENKELT OCH SPARSMAKAT MED SNYGG TRAPP



Ny vecka, nya möjligheter :) Som jag brukar känna varje måndag. Igår kväll kikade jag i ett magasin från Litauen, Llamas Valley, och såg ett trevligt reportage jag vill dela med mig av. Jag gillar trappbilden mest, tror att det var den som sålde in det för mig. Snyggt med att ta träet upp i "zick-zack" och låta det fylla både plansteg (trappsteget under foten) och sättsteg (höjdskillnaden mellan två steg) med valnöststrä. Jag gillar verkligen det grafiska "zick-zacket" som bildas i kanten mot det vita. Och hela vangen (trappstödet) är zick-zackigt istället för rakt. Ja, den var riktigt snygg den trappan... Men hade jag beställt denna trappa hem till mig hade jag valt att inte låta plansteget rå ut över sättsteget ( = inte låta trappsteget i valnöt sticka ut en cm i luften om jag ska prata icke-arkitektigt...).




Sparsmakat och enkelt. Kalkstensgolvet har en vacker lyster, som ger liv till interiören. Vi har verkligen alltför lite stengolv här i Sverige. Med tanke på att golvvärme är vanligare och vanligare så borde det inte vara så. Stenen håller för alltid, och ett parkettgolv kan bli slut efter tio år redan om det har värme under. Det blir sprickbildningar och skevar sig, och rör sig i och med värmen som växlar. Men det är ju mycket mjukare att gå på, och inte så stumt som sten i och för sig. Nu svamlar jag om golv. Ni får ha en underbar start på veckan, så ses vi senare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar