torsdag 28 juni 2012

SOMRIG GLASVERANDA I SEKELSKIFTESHUS



Min inredningssmak är bred. Och varierad. Varierad efter kundens önskemål. Varierad ännu mer efter geografi (fjällen = fjällhus, alperna = chalet, skärgård = skärgårdsstil, cityloft = modernt, dufattarnog)  och husets originalarkitektur (jugend, sekelskifte, funkis, jadufattarnogigen). Men min smak verkar också variera efter säsong. Jag tittar på det ena funkishuset efter det andra för permanentboendet här hemma. Men när sommaren kommer tenderar jag att - nästan uteslutande - titta på sekelskifte och ganska...puttinuttigt. Snirkligare. Mindre proportioner och större snickerier. Och när jag ändå är inne och far på fina somriga trähus  så hittar jag denna drömveranda. Punschveranda. Glasveranda. Käraste barnet har många namn. Just denna exceptionellt somriga-och-här-vill-jag-sitta-en-stund-och-njuta-eller-kanske-köpa-hela-huset-kanske-ja-varför-inte-?-varför-ska-jag-bo-i-ett-radhus-och-ruttna-lite-egentligen-verandan är målad i väldigt ljus, dov turkosblå. Och på fönsterblecket har man radat upp pelargoner precis som man ska i såna här mysiga punschverandor. Alla snickerier, tak och golv samt möbel är målad i samma vilsamma vit. En enkel trasmatta och två kuddar och det är klart. Lägg märke till det lilla fönstret på innerväggen som vittnar om att den väggen var fasadvägg en gång i tiden. Släpper nu in extra dagsljus i hallen innanför. Underverket inifrån...




...och utifrån. De fina bilderna står mäklarfirman Fantastic Frank för. De som säljer objekt där jag tror att jag vill ha alla :) Men just nu alltså mest trägull.


Bild Fantastic Frank


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar