tisdag 23 oktober 2012

FÖRNYA DITT BEFINTLIGA KÖK - FÄRGA IN FOG OCH BYT BELYSNING



AH! Mitt befintliga kök genomgår en totalförvandling :) Jag arbetar igenom alla små detaljer och förändrar dem, stylar om dem till det kök jag vill ha nu. Utan att byta något. Häng med på en del av förvandligen idag, då jag färgade om fogen och hängde upp ny belysning.




FÖRE. Jag har ett tvåfärgat kök; en högsektion (som är på omlackering!!!) som är som en fondvägg.  Och så en sektion arbetskök (med bänkskåp och överskåp) med högblanka vita luckor. Mellan bänkskåp och överskåo har jag stora (30 x 60 cm) vita kakelplattor. Jag gillar det stora formatet, men nu när det nya golvet som är väldigt vitlaserat lades in så saknades det lite klös och kontrast! Det kändes lite lamt med vit fog. Allt blev vitt. Vitt. ZZzz.




1. Jag köpte fogfärg i två kulörer,  Tile Guards "Fog Finish". Jag ville ha mellangrå till mörkgrå nyans, och det fanns massa olika grå nyanser. Jag tog hem "Manhattan grå" och "Mörk grå" för att prova.




2. Skaka flaskan och måla på ren fog. (Jag hade ganska nya fogar så de är redan rena.) Fogen måste vara helt torr vid appliceringen av färgen. Jag målade på rätt friskt och torkade bort med en gång med fuktig trasa. Så blir det klart med en gång :) Men det står att man ska måla, vänta 1 timme, spraya med vattenflaska och torka av. Men då är fogen så torr så det blir jobbigt att gnugga. Därför tog jag tjuren vid hornen med en gång, och torkade försiktigt längs kanterna.




Jag provade båda färgerna; Manhattan grå till vänster var lite för lik bänkskivan, och det blev inte den kontrast jag ville. Jag valde Mörk grå, till höger.




Det var dessutom dålig belysning över diskhon, så därför har jag pendlat ned en ny lampa; pendeln Bestlite BL9. Som jag har längtat efter den! Vi valde dessutom en bättre kökblandare; denna kranen är från Mora Armatur och heter Mmix. Den var fantastiskt mycket bättre kvalitet än den förra billigare sorten vi hade (som ställde sig i brygga när man drog på vattnet hårt). Så med små medel har jag börjat förvandlingen av samma befintliga kök som sattes tillbaka efter vattenskadan. Men det ska bli ganska annorlunda. Nu har samma kök nytt golv, och nu nytt uttryck på kaklet. Och en finfin extra ny detalj som belysning. :)



Bild studio karin


6 kommentarer:

  1. Vad fint det blir, kul med förändringar med små medel. Roligt att hänga med i er renovering. Vi har fräschat upp vårt lilla badrum med enkla medel och inte till stor kostnad alls. Kul när det blir så stor skillnad.
    Är dålig på att kommentera men följer din blogg varje dag:). Du är så duktig!
    En fråga, vad kallas den här typen av matta och var hittar man dem?
    http://hemmahoslarsons.blogspot.se/2012/10/inspiration.html
    Hälsningar Sanna

    SvaraRadera
  2. Det blev riktigt fint! Roligt att göra om =) Hälsning Ulrika

    SvaraRadera
  3. Det här projektet var riktigt roligt att följa. Förvandlingen blev jättebra - intressant att så små detaljer gör så mycket. Bra tips och fin bilder!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att ni gillar det, tack :)

    SvaraRadera
  5. Hej, vi ska fräscha upp vårt badrum och vilken bra idé att måla fogarna! Var har du köpt Fog Finish?

    Anna

    SvaraRadera
  6. Ja, det var så lätt så. Jag köpte på Fredells i Stockholm.

    Karin

    SvaraRadera