tisdag 2 oktober 2012

UTELAMPA FÖR FUNKISHUS





Nu kryper mörkret lite närmre lite snabbare på kvällarna, och jag fick en läsarfråga om utebelysning. Läsaren sökte nåt till sitt funkishus, hade jag något förslag? Jopp, det har jag. Denna lampa från Gysinge byggnadsvård - som har nätbutik! - är en riktigt cool stilren goding i rätt funkisstuk. Funkis är ju en förkortning av funktionalismen, som stod för att det skulle vara klockrent funktionellt utan krusiduller. Och det är ju precis vad denna lampa är. Lampstomme i gediget gjutjärn som är rostskyddsmålat (inga lattjo lajban material inte, gjutjärn minsann) och en kupa av handblåst klarglas. Jättefin. Gysinge själva tror att nyheten kommer att bli en av deras framtida klassiker. Det tror jag med. Och PS, de har 500 kr rabatt på lampan t o m 16e oktober!




Bild Gysinge

2 kommentarer:

  1. Enkel är den. Jag tycker att glaskupan påminner om gamla stallampor, som inte är jättefunkis. Runda lampor (den energimässigt mest fördelaktiga formen är sfären, se planeter, vattendroppar på en yta mm) och utifrån det tycker jag att avskalade armaturer i gjutjärn med sfäriska kupor, eller möjligen kantiga om man vill ha lite mer bauhauskänsla, är mer funkis. Lampan är fin, men inte jättefunkis tycker jag. Din blogg, den är fantastisk åt andra sidan. Keep it up!

    SvaraRadera
  2. Det är Gysinge själva som tagit fram den, baserad på ett funkisoriginal från Västmanland... Så Gysinge Byggnadsvård tycker i alla fall att den är funkis :)


    Karin

    SvaraRadera