fredag 9 november 2012

MIN UPPDATERADE ARBETSPLATS



Det har ändrats och fixats sen vi flyttade hem igen efter totalrenoveringen av nedervåningen. Bland annat min arbetsplats som ligger bredvid trappen har uppdaterats rejält. En svart planeringstavla har vi spikat upp, det gick inte att hålla tre barns scheman i huvudet. En Eames stol har flyttat hit nu, framför det grå jugendskrivbordet. Älskar stilkrocken. Postlåda från Granit, och en canvastryck av en Banksy tavla på väggen också. Lampan är en gammal goding från IKEA, och den ursöta lilla House doctor hjorten som gömmer sig vid blomman har jag köpt hos My Tivoli/ här. Färgen på skrivbordet är en neutral mellangrå, NCS 3000-N i glans 35.




Lite mer nyheter kring arbetsbordet. Jag har hängt upp ett mörkgrått sammetsdraperi vid sidan av trappan, till höger om skrivbordet. Det dämpar ljud, skyddar mot extremt lång insyn (man såg allt stök på samma gång) och det skapade en jättefin rumskänsla vid arbetsplatsen. Jag hade planer på att köpa fin tjock sammet, men för att prova idén innan jag lade ned för mycket jobb köpte jag dessa färdiga på IKEA. Och de blev så bra så de får stanna.




Ett tips för att få budgetsammet att se fluffigare och mysigare ut är att spraya det vått och torktumla det varsamt en stund så att fiberhåren ställer sig ut och blir mulliga. Sammeten såg bra mycket mer exklusiv ut efter det. På denna bild är det så ljust att draperiet ser kortare ut än det är. Men det är för att skuggan hamnat långt bort pga den låga solen. Ca 1-2 cm ska man ha, så har man bra avstånd att dra utan att draperiet blir smutsigt. Nu är arbetsplatsen klar, som allt i hela huset. Trodde aldrig jag skulle få uppleva det :)



Bild 1-3 studio karin, 4 Erik Olsson fastighetsförmedling

5 kommentarer:

  1. Såå fint! Den där stolen är för snygg! :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Som vanligt när du fixar - jättesnyggt.
    Jag tycker nästan att det är synd att du ska flytta eftersom jag har fått så mycket inspiration från din blogg och att se hur fint du har det trots att förutsättningarna är ett nytt boende och inte tex. sekelskifte.
    Jag menar - det ser man ju i alla reportage. De flesta av oss lever trots allt inte i gamla våningar med högt i tak.
    /Maja

    SvaraRadera
  3. Hej Maja, tack för din kommentar :) Kul att du gillar det. Jag ska absolut försöka hålla en "normal" ton och distans när jag flyttar in i sekelskifte, och behålla min smak som jag har idag. Jag gillar ju mixen av gammalt och nytt. Och det skall kunna passa i alla bostäder, då. Jag hoppas verkligen att du kommer att finna inspiration här hos mig även framöver - fastän väggarna ser annorlunda ut så kommer ju interiören och möblerna vara mina gamla, och min vanliga smak :)

    kram Karin

    SvaraRadera
  4. hej karin,
    tack för blogg med bra hjälp och inspiration av någon som verkligen kan sin sak, guld värt nu när det vankas flytt snart-snart.
    antar att det är "sanela" som tjänstgör som draperi? har själv funderat på dem till nya sovrummet, även om jag innerligt önskar att dem hade haft rynk-/veckband istället för öljetter...
    är lite nyfiken vad som är "varsam" torktumling, temperatur/tid? och hur pass vått ska det sprayas? :)
    och så en liten gardinundran i största allmänhet: hur långt ifrån/nära väggen bör man sätta gardinskenor som fästs i tak? och hur förhåller man sig till eventuella fönsterbrädor som sticker ut?

    tack på förhand /frågvisa malin

    SvaraRadera
  5. Hej, ja jag var inte heller helt nöjd med öljetter, men de skulle ju inte synas i just denna upphängning eftersom det kom bakom trappans övre kant i taket :) Varsam tumling, jag gjorde så att jag hade ganska blöta gardiner, men sen lade jag in på "skonsam" ett program jag har, vet ej temp eller tid? Men kanske 20 min. Gardinskenor bör ha 10 cm tillgodo, fram till väggen. Så får tyget tillräckligt med utrymme att falla fint.
    // Karin

    SvaraRadera