tisdag 19 mars 2013

VAD ÄR BYGGNADSHÖJD




Här kommer en detalj jag inte skall glömma när jag ritar tillbyggnad. Enligt stadsbyggnadskontoret så skall tillbyggnader inte överskrida en viss höjd i just ditt område. Varje område har en detaljplan som bestämmer byggnadshöjden. I mitt område är det exempelvis en byggnadshöjd på 8 m. Men en byggnadshöjd och en totalhöjd av huset är inte samma sak. Här en skiss jag fått av mitt stadsbyggnadskontor som enkelt visar totalhöjd (till taknock) och byggnadshöjd. Enkelt sagt är byggnadshöjden takfoten när det saknas fönsterkupor. Finns fönsterkupor räknas byggnadshöjden ut enligt skissen med linjerna från takfallet/fönsterkupan/vägglivet. Den som är markerat med rött är byggnadshöjd.


Bild via Nacka stadsbyggnadskontor

2 kommentarer:

  1. Hej, jag gillar verkligen att läsa din blogg eftersom den är både informativ och snygg. Tyvärr har jag problem med att texten är så liten och, för mina ögon, för kompakt. Längre texter har jag helt enkelt svårt att läsa.
    Kanske är det bara mitt problem.
    Gillar din blogg förövrigt.
    Vänligen, Inger.

    SvaraRadera
  2. Inger. Du kommer säkert aldrig att se detta svar men ändå... För att förstora texten så kan du hålla inne ctrl-tangenten medan du scrollar på mushjulet. Alternativt håll inne ctrl och scrolla på en laptop touchplatta. Det funkar i alla webbläsare.

    SvaraRadera