söndag 3 mars 2013

VÄRLDENS VACKRASTE BADRUM - DRÖMBADRUMMET



Hej söndag! Och hej efter ett helt sportlovs uppehåll, var blev tiden av? Jag har farit fram och tillbaka i huset i veckan och får nya idéer hela tiden, tur att man inte satte igång vid inflytt utan låter huset tala lite med oss först innan vi gör förändringar eller börjar renovera. Jag har skaffat böcker i massor om byggnadsvård och vad man skall tänka på att spara, vilka golvsorter och väggtexturer etc som kan tänkas vara rätta arkitektoniska element för huset (som är nationlromantik, 1910-tal). För ni vet väl att man bevarar ett hus värde allra mest om man renoverar varsamt och stilenligt? Och jag är så handlöst förälskad i huset att jag vet att det skall inte förstöras med en "it-miljonärsrenovering" (spräng ut allt och gör det platt och vitt och modernt)  utan någon som helst hänsyn till ursprung och tidsepok. Det är ju sådana vårdslösa renoveringar från tidigare decennier som står ansvariga för att det fattas otaliga kakelugnar i huset. Och i många äldre hus. Och badrummen är (som de ofta är i äldre hus) renoverade i en helt annan nyare tidsepok än husets original, med stil från den tid då badrummen renoverades. Så vi har 80-talsbadrum i huset... Inget att oroa sig över att riva ut m a o :) Så med klassiska stildrag hämtade från husets originalstil sammanflätat med nutida komfort och standard blir det ett nytt badrum så småningom. Och här har jag bilden som jag haft i huvudet sen vi köpte huset i oktober för snart ett halvår sedan; drömbadrummet. Drömbadrummet som är i stort sett på pricken hur det skall bli - med vissa justeringar i träpanelens mönster så att de stämmer med just mitt hus. Tänk på att hålla en enda stil i paneler, socklar och dörrar, foder etc när du renoverar hemma - det är jätteviktigt för interiörens helhet och harmoni. Och leta efter denna stil i originaldelar i huset. Den fantastiska bilden är ett snapshot som jag tagit ur inredningstidningen RUM ID. Träpaneler på väggarna, fast det är våtrum. Och marmorgolv i carrara ska det bli (men jag tar nog större kvadratiska klinkerrutor för jag gillar inte att ha så mycket fogar), infälld spegel i panelen, takdusch.... och viktigast av allt: DET badkaret, framför spröjsade fönster. Ho ho ho jultomten jag har varit såååå snäll, visst ska vi ordna det på det här sättet? Nu ska inte 80-talsbadrummet göras just nu, om ens i år (det tar ju ett tag att få budgeten att gå ett varv i huset......) men jag har i alla fall en mycket klar målbild :) Med den önskebilden önskar er en härlig söndagkväll!



Bild snapshot ur RUM ID

8 kommentarer:

  1. Ja den där bilden har legat i "drömmappen " ett tag nu ..*ler..såååå fint .

    Kram
    Pernilla

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt roligt att följa din blogg! Den mest intressanta jag har hittat för tillfället!

    SvaraRadera
  3. Boel, tack det var väldigt snällt sagt. :) Och tack ni andra med, visst är det gudomligt snyggt....
    kram Karin

    SvaraRadera
  4. Toksnyggt badrum som jag själv såg på nätet förra veckan. Har förälskat mig i golvbrunnen... Älskar din blogg! /Karin

    SvaraRadera
  5. Hejsan! Vilket nummer från tidningen RUM är bilden från? Skulle gärna vilja leta reda på vart handfatet kommer ifrån. Tack på förhand!

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym, jag kommer inte ihåg, bilden var fotad redan i höstas och nu vet jag inte var magasinet är i alla tusen magasinhögar... Men jag är ganska säker på att det dessutom inte stod var handfatet kom ifrån, eftersom jag var ute efter informationen själv :/ Men jag ska säga till (i ett inlägg) om jag hittar leverantör eller ett liknande.

    // Karin

    SvaraRadera
  7. Verkligen snyggt. Men jag undrar var all förvaring är? Vill man inte ha förvaring just runt handfaten, för smink, tandborstar, hudkrämer, rakapparater... Svenska badrum har så dålig förvaring, om jag jämför med amerikanska (som jag har mer erfarenhet av).

    SvaraRadera