måndag 8 april 2013

INSPIRATION FÖR POJKRUM - VERSION ÄLDRE OCH YNGRE





Jag håller som bäst på att planera lillebrors rum i huvudet. Höll på hela helgen, gick igenom hans grejer och kollade mina moodboards som jag planerat åt honom. Det blir mycket grått och vitt, känns som en skön bas. Har nog visat flera moodboards hur tankarna går, och han är ju bara ett år (nja, snart två) så det blir inte fullt så här vuxet som på bilden. Men jag brukar planera barnens rum så att man har ett par års "växtmån", dvs så att basen är lite vuxnare och så kan man "dressa" den barnsligare med åldersanpassade dekor/saker som kuddar, plädar, utbytbara tavlor. Så, det brukar inte bli tematapeter hos mig, m a o. Även om just tapetsering saluförs med att det är så lätt att ändra... Så, är du som jag att du inte orkar tapetsera om alltför ofta så håll dig till en neutral bas. Jag gör gärna fondväggar av tavelmotiv till barnen, det känns så enkelt att ändra temat då. Mellantjejen fick en tavelvägg med ängel- och blomtema (se här). Jag använde en och samma tapet i flera av ramarna så fick jag en mönstereffekt som av tapet på väggen.




Det här moodboardet är en favorit till lillebror, det gjorde jag för ett år sedan till en kund egentligen. Och visst är det likt det översta, men mycket yngre. Och det enda som ändrats är egentligen storleken på sängen och leksakerna. Kom ihåg också att leksakerna gör ju sitt till, en åkbil på golvet och lite lätt dekor som några flaggor eller nallar, så känns ju samma rum i basic vitt och grått  omedelbart barnvänligare. Så man behöver inte vara övertydlig när man inreder barnrum. Så, alltså; med fördel en enkel bas som kan användas i många år och av alla åldrar på större ytor som väggar, golv, överkast, matta. Och så kan man gå lös i anpassat ålderskoncept i tavlor, dekorkuddar, och leksakerna och dess förvaring. Tänk också på att de små möblerna som en liten bord och stol byts ut mot skrivbord så småningom, och även det sätter rätt "ålderskoncept". Så, återigen, du behöver inte överdekorera ett rum barnsligt, det blir bra ändå.




Så här såg det ut när jag tog fram konceptet. Ni ser på planritningen att en juniorsäng och en vuxensäng är inplanerad. Och en låg bokhylla med ritplats, som sedan kan bytas ut mot ett skrivbord vid fönstret och bygga på bokhylledelen så att den blir högre. Så kan rummet växa i takt med barnet. För det går ju ganska fort....


Bild 1 Vossberg, 2 kollage studio karin (grå hyllor pinterest, matta lauritz. com, linnegardin Himla, åkbil Illums bolighus)

3 kommentarer:

  1. Fiiiint! Jag brottas just nu med dels ena sovrummet där min treårng och sexåring delar, en kille och en tjej. Killen vill inte gärna ha för "tjejiga" grejor framme, medan min lilla tjej gärna har allt, jag menar allt! i rosa....
    Sen har vi 10 åringen som har ett yttepyttelitet sovrum där vi nu skall försöka få in ett skrivbord...aaahhhhhh!!! Karin, kom och fixa :-)!!!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hahahahah, ja jag kommer med det magiska trollspöet och kör loss :) Låter som en salig blandning starka viljor ;)

    kram

    SvaraRadera
  3. Precis, och jag vill bestämma allt egentligen :-)

    SvaraRadera