måndag 26 augusti 2013

INSPIRATION FÖR ETT KÖK I FJÄLLEN - SKI LODGE STYLE





Fast det är sommarvarmt ute har jag det svalt och skönt i datorn. Letar inspiration till ett kök i fjällen, som jag ritar upp. Tanken är att det skall vara riktig lodgekänsla, långt från köksminimalism som råder i stan. Jag djupdyker på nätet och finner inspiration till ett skilodgekök idag alltså. Bilderna  som jag samlar här kan ge mig en ton om vart jag är på väg med projektet. Först ut är ett svart rustikt kök som kan kombineras med silvergrå- eller svagt vita laserade träväggar. Jag älskar stämningen som den grova stenväggen ger köket. Tungt, och "fjälligt". Och det svarta köket bryter av snyggt mot allt det träfärgade på väggar och i tak. 




En genuin chalet-känsla är att ha borstade träluckor. Det ger en yta som är ganska livfull, med lite textur och ojämnheter i ytan, men mycket len och med sidenlyster ändå. Den trä-ytbehandlingen ser man mycket i alpchalet, en fantastisk kvalitet som jag inte ens sett här hemma. Vi har det i vårt hus i alperna, och de luckorna vill man bara dra handen över och känna den sammetslena kvaliten. Ah!




Vill man ha ett sådant här kök är tyska leverantörer ett säkert kort att leta hos. Exempelvis Rotpunktkueche.




Och så den ljuvliga åldrade träfärgen på väggar. Den åldrade tonen uppnås genom att man laserar träet. Helt perfekt ton i bilden ovan. Det var lite försmak av vinter, jobb känner inga säsonger ;) Men nu dyker jag ut i sommaren igen. Ha det!




Bild 1-2 här, 3 här, 4 här

3 kommentarer:

  1. Hej Karin.
    Tack för en otroligt inspirerande blogg :)
    Skulle du ha lust att hjälpa mig räta ut ett par frågetecken jag har. Jag håller på att renovera min lägenhet och har ljust nu fastnat i vardagsrimmet. Lägenheten är en helt vanlig "tråkig" lägenhet, släta väggar, endast lister längs golvet. I vardagsrummet är det likadant och där finns ett stort fönster som nästan sträcker sig över hela ena kortväggen. Jag har vita möbler, förutom soffan som går i mellangrå, kommer ha en matta under bordet som också går mot grått (en sån där lurvig skön har jag tänkt. Jag har liksom fastnat i mitt tänk vad gäller tapeter. Jag har funderat på vitt och sedan en ljus fondtapet. Men fondtapet känns ute och samtidigt känns det som att det kan bli för sterilt att ha alla väggar vita? Jag gillar pastellfärger och tänker mig ex ha många mysiga kuddar i soffan i sådana färger. Har du tips på någon fin tapet eller hur jag skulle kunna tänka för att få det fräsch men ändå ombonad? Lägenheten är i övrigt inrett i vitt. En del av möblerna jag redan har går i shabby chic och jag tycker fortfarande att det är fint men det känns ändå lite tjatigt. Har dock ett gammalt bord med stol från min farmor som jag själv gjort om som jag kommer att behålla och de kommer att stå i vardagsrummet. Gillar att kunna tända massa ljus och vill ha ett rum som ger lugn och harmoni samt är välkomnande.
    I sovrummet har jag tänkt att ha Boråstapeter, Borosan,ARTIKELNUMMER 39105, alltså en vitrandig tapet. Men du kanske har har något fint förslag även till sovrummet? I sovrummet kommer jag förutom sängen att ha ett gammalt skrivbord med stol (förmodligen träfärgat), klädstege och lite sånt. Tycker att det är svårt att få ihop allting.
    Hoppas du har några tips :) Tack på förhand! Ha det så bra. Mvh Sara

    SvaraRadera
  2. Hej Karin!
    Tack för en jättebra blogg. Bra inlägg, fina bilder, mycket inspirerande! :-)
    Vi håller på att bygga en fjällstuga och vill få den härligt fjällmysig och murrig :-)
    Gillar verkligen tonen på träväggen på din bild ovan.
    Vilken ton/färg tror du det är i lasyren på den träväggen? (eller bör man ha för att uppnå den åldrade färgen)

    Tacksam för svar :-)

    Hälsningar Helén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helen! Jag vet faktiskt inte, jag söker själv med ljus och lykta bra väggbetser som kan bli så. Norska Tyrilin har mycket fina väggbetser, men jag har inte hittat någon återförsäljare i Sverige. Men kanske hör med dem? De har alla möjliga grå nyanser på sin hemsida. / Karin

      Radera