måndag 5 augusti 2013

KLASSIKER OCH KOPPAR I HÖST



Inför hösten, och Formex som dyker upp i denna månad, har jag börjat fundera lite på trender. Nya trender, odödliga trender. Klassiker. Den mesta nymoderna men tidlösa klassikern just nu är koppar tycker jag. Broste Copenhagen har stylat ett kopparfat så här fint i sin katalog för höst/vinter 2013.



Koppar verkar vara ett material som alla har en relation till. Det passar överallt. Det har skaparen av denna lampa sagt till mig. Och jag håller med. Superfina skeppslampan Patina från Klong/ Broberg Ridderstråle (finns exvis här). Så fantastiskt fin och definitivt en ny-klassiker.




Och denna finfina ljusstake valde maken och jag att ge bort som bröllopsgåva när vi var på ett bröllop i somras; Kubus i koppar (exvis här). Klassiker, nytolkad i koppar. Passar designmedvetna och lyckligt omedvetna. Passar också överallt. Och ja, brudparet blev jätteglada. Så, koppar, som vi sett i flera år nu, finns definitivt kvar i höstens palett.



Bild 1 Broste Copenhagen, 2 Klong, 3 By Lassen

2 kommentarer:

  1. Vad är dina tankar kring koppar vs mässing? Velar mellan en Tom Dixon-lampa i antingen koppar eller mässing, frågan är vad som är lättast att matcha och vad som kommer att hålla längst...

    SvaraRadera
  2. Jag tror båda håller längst :) Jag gillar mässing hemma, har det som "min" metall hemma. Men, koppar är ju bara ljuvligt, och passar att mixa med mässing. Så, välj med hjärtat den du känner är snyggast. Båda lika fina!

    Karin

    SvaraRadera