fredag 20 december 2013

STUDIO KARIN FÖR STIFTELSEN MIN STORA DAG





Så här på årets sista skoldag skall jag presentera ett riktigt roligt projekt jag var med om i höstas. Ett såndant projekt som kändes väldigt värdigt, att få kunna bidra med sin yrkesroll och skapa pur glädje och lycka hos en annan person. Jag blev nämligen tillfrågad om jag ville göra ett pro bono uppdrag för Stiftelsen Min Stora Dag. Det är en stiftelse som viger hela sin verksamhet åt att uppfylla sjuka barns drömmar, de samarbetar med såväl prinsessan Madeleine som sportstjärnor. De beskriver sig själva så här:

Vissa drömmar är viktigare än andra.
Min Stora Dag hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina önskedrömmar. När dagarna är långa och behandlingarna tuffa får dessa barn ett välbehövligt avbrott och någonting underbart att längta till.

Min Stora Dag vände sig till mig i höstas och frågade om jag kunde designa ett önskerum åt en svårt sjuk flicka, vi kan kalla henne Lina. Lina hade blivit utvald av sitt sjukhus att få en önskedröm uppfylld av Min Stora Dag. Som frågade mig. Och visst ville jag det! Linas högsta dröm var att få ett Djungelrum hemma. Och det skulle hon få, lagom till jul. Jag satte till verket och gjorde sedan en hel konceptpresentation för Lina, Stiftelsen, Skandia som var involverad, samt sponsorer. Eftersom vi av respekt för Lina inte kommer att visa hennes rum, så får ni istället se en komprimerad version av hur rummets koncept såg ut:



Inspirationsmaterial för djungel; utomhusmiljö.



Inspiration för hur inomhusmiljö ser ut i djungeln. Ett prima fint safarihotell fick stå modell för stämningen.



Lina skulle få två stycken rum ihopslagna till ett stort lekrum. Jag planerade på möbleringsplanen in en "utomhussida" till höger och en "inomhussida" till vänster.



Utomhussidan fick en stor helväggs-djungeltapet med vattenfall ((Linas specifika dröm), stor palm, förvaringssektion, samt en finfin taklampa som ger ett vackert ljus- och skuggspel när den är tänd. Lite som stjärnor på natten, eller solljus som silas mellan palmkronor var tanken. Den vackra takampan kom från By Rydéns, som hjärtansgärna donerade lampan till projektet. Mer på moodboardet syns ett gäng stora djungeldjur, som lejon, tigrar och giraffer (här), förvaringsmöbler från Ikea, en liten sköldpadda som ger stjärnhimmelljus (här) samt en stor palm. Riktiga ormbunkar ville jag ha in för det renar och förfriskar inomhusluft jättebra.



Inomhussidan, den safaribetonade, fick ett tält för kuddmys och krypin. En mysig matta till alltihop. Ullmatta skulle det vara, för ull är sällan behandlat med flamskydd - något som är väldigt giftigt ur kemikaliesynpunkt. Jag hittade ett mycket fint skrivbord med grova beslag som satte hela stilen för safarikänslan. Det fina skrivbordet kommer från Artwood, som skänkte skrivbordet till Lina. Stolen, soffan och kuddar Ikea, plansch Allposters, och tältet skulle byggas efter en ritning jag gjort. Rummet är snart klart, och jag önskar Lina God Jul och lycka till med allt, och hoppas att hon trivs i sitt rum. Ett stort och varmt och innerligt tack till Min Stora Dag som ville ha mig med, samt till By Rydéns som skänkte Lina en taklampa och Artwood som skänkte det fina skrivbordet. Tack!















1 kommentar:

  1. Vilken fin idé. Hoppas det kan hjälpa den här tjejen när hon har det som tuffast. Minns själv att jag drömde om att få bo i Trazan och Banarnes djungelkoja när jag var liten. God jul och tack för att man fått kika in på den här bloggen lite då och då under året

    SvaraRadera