fredag 7 februari 2014

INSPIRATION FÖR BLOMMOR OCH VÄXTER



Fredageftermiddag! Tankarna börjar vända hemåt efter en hektisk och produktiv vecka där jag hann med att få en egen studio, gå på möbelmässan, riva väggar i studion, göra några uppdrag, hålla renoveringen igång hemma, ha byggmöte, startat upp studio karins facebooksida, vabba, blogga, krascha. Japp, ta igen sig bör man annars dör man. Så nu, när fredagen smyger sig på, sitter jag vid datorn och ser ut över hemmet och inser att jag vill komma i helgro och ha fint omkring mig. Det saknas mysfaktor i form av grönt, och jag är så värdelös på blommor, väljer alltid efter form och inte efter vilken sort som vill stå i vilket fönster/hörn. De som överlever har klarat det, helt enkelt. Som olivträdet som jag för första gången får att överleva i detta hem. (I radhuset dog alla...tror att burspråket och ljuset i detta hem har nåt finger med i spelet där.) Men grönt på sideboard och bord vill jag ha! Så inspiration för gröna växter och buketter kommer här. Jag får ofta rapsus för att blomman och vasen jag väljer i kombination hemma med spröjs och kakelugn blir för gulligt. Så jag letar lite stramare balans på växt-kruka-sekelskiftesmiljö innan nästa besök till handelsträdgården. Alla bilder idag från Slettvoll. Jag ska visa er lite hur jag tänkter kring växtval. Växten ovan, love it! Lite lagom kaxig och nonchalant grön för att inte gulla till det hemma hos mig.





Spretiga gröna växten i fönstret, och orkidéer på soffbordet. Jag har redan införskaffat en 5-stänglig orkidé på soffbordet som väntar på rätt typ av kruka. Här har man valt en tung vas till orkidéerna (svart, lite högre, klassisk urn-form) och den gör att det inte blir för gulligt utan tvärtom helrätt där på bordet. Sirliga vita blad i svart rund kruka matchade med raka svarta kanter på brickan. Bra balans.




Hortensia, en mycket mjuk och rund blomma som är väldigt fin. Som jag älskar. På bild. Och ute i trädgården. Men en typisk blomma som jag gillar och köper, men när jag ställer den hemma på soffbordet bara "aaaahhhh!! mormorsgulligt!! fel fel fel!!!" och fixar och byter kruka tills maken bara skakar på huvudet. Men här riktigt fin, som snittblomma, i enkel glasvas teamad med kantig ljusbox intill, som motvikt till det söta bladen.





Orkidéer igen. På sängbordet. Fasligt vad snygga de var mot svart...




Stor fredagsbukett som andas "nu är det heeeeeelg och lite tjuuuuuusigt". En bukett av enbart höga vita liljor i fin urnformad glasvas. Det är ju det enkla som ofta är det snygga när det kommer till blommor. Om och när jag köper en bukett till hemmet själv, så är det gärna samma samma blommor i hela buketten.





Stor grön "tuss" om man vill ha in mycket grönt. Snälla blad, snäll urna, snällt intryck. Väldigt fint, men det blir inte en sån mjuk kombo hos mig m a o. 




Och så den där lite kaxiga spretbusken igen. Och ett stort träd utan blad, och mest grenar. Hmm, ja, nu har jag lite mer klart för mig vad jag skall leta efter i butiken i helgen. Trevlig fredagseftermiddag på er, snart helg :)



Bild Slettvoll


7 kommentarer:

  1. Hej! Så roligt med en Facebooksida! Slettvoll brukar alltid ha fina saker.
    Nu skall vi se om den här kommentaren kommer fram!

    SvaraRadera
  2. Åh, nu kom det fram ett meddelande om att kommentaren skall godkännas! Vad bra! Du kan bara radera dessa då ju!

    SvaraRadera
  3. Hej, jag behåller dem, jag blir så glad av kommentarer ;) :)))))

    SvaraRadera
  4. Håller med dig. Blommor/krukväxter (inomhus) är faktiskt svårt, just därför har jag nästan inga alls, tycker oftast att det blir för gulligt och rörigt. Har jag några så är det nästan bara gröna växter som endera är tjockbladiga eller lite charmigt spretiga. När det kommer till snittblommor så tycker jag bäst om de enkla som tulpaner, ranunklar och anemoner. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Jag undrar om du har färgkoden till "den perfekta grå väggfärgen". Är helt säker på att jag vill ha densamma :-).

    SvaraRadera
  6. "Spretbusken" ser ut att vara en lönn. Skitsvår innomhus! Varför testar du inte att hyra växter med skötsel. plantgaranti= jippie

    SvaraRadera
  7. Haha! Tack <3 Lönn säger du. Och tack för upplysningen att de är svåra inomhus. Får kanske se mig om efter alternativ då. jag som inte ens gillar lönn ute, de bara får skott överallt. Att den var så fin inne :)))

    Karin

    SvaraRadera