måndag 12 maj 2014

SNYGGT OCH SMART LÅNGSKRIVBORD FÖR DEN MINSTA



Hej måndag! Inne i huset har det inte skett så mycket sista tiden. Sedan föräldrasovrummet blev klart tidigare i våras så avstannade det lite inne. Senaste tiden läggs fullt tillräckligt med Rainman-fokus på utbyggnad och fasadfärgval och andra makrobeslut som ger mig beslutsutmattning så att jag får tinnitus. Men idag lämnar jag makrobesluten därhän att puttra bak i huvudet, och kikar efter inspiration till de mindre, små, och behändiga besluten. Som att inreda barnrummen. Längtar tills dess. Som de väntar, de små liven, på att få ordning på sina rum i denna renoveringssaga. Ovan har jag hittat en finfin idé jag skulle vilja omsätta i verklighet i lillebrors rum. Jag har ritat in sådana här lösningar flera gånger till kunder, ett smart sätt att få mycket effektiv yta. Man behöver bara ca 50 cm högt och 50 cm djupt, och man köper en köksbänksskiva eller mdf på byggvaruhandeln och sågar till. Vipps har man en långbänk som barnskrivbord, som sträcker sig ett par sittplatser brett så att man kan pyssla med en kompis eller syskon. Eller breda ut sig när man målar. Jag älskar symmetrin i den längsgående arbetsskivan, och de två långa hyllorna över som löper utmed hela längden. Snyggt och enkelt. Ser ni helt överst i bilden? Där skulle man kunna tänka sig att ett par överskåp för kök tar vid, och så har man förvaring bakom luckor uppe mot taket. Mycket effektiv förvarings- och lekvägg. Yes, hamnar i inspo-mappen för lillebrors barnrum.



Bild Milk Magazine






2 kommentarer:

  1. Hej Karin! Jag hoppas du vill hjälpa mig med en färgfråga. Vi har ett garage i sutteräng som vi skall byta garageport på.
    Huset skall målas om (och bytas tak o fönster...) framöver och jag har tänkt följande:
    Fasad:vit (nyans?)
    Grundmur: grå
    Tak: troligtvis tegel
    Hängrännor:zink
    Trädgårdsmurar:betongfärgade tumlade stenar
    Ytterdörr: evt matt grön färg i typ lindblomsnyans el lite mörkare
    Fönsterfoder: ? (ljust grå?)

    Jag skulle behöva hjälp med att bestämma nyans på grundmur och garagedörr (garage och ytterdörr är på olika sidor av huset och kan vara olika tänker jag). Fönster som man beställer är ju ofta NCS 0502Y- är det också en vanlig fasadfärg? En garagedörr vi sett på (vanlig slagport, enkel i spont) kommer i 0502Y eller i grafitgrå (mörkgrå-men har ej färgkod).
    Skulle du gått för en vit garageport eller en mörkgrå, och vilken grundmursfärg skulle matcha? Tänke om du kanske har en standardfärgsättning på lager för denna kombo då den inte är helt ovanlig :) Det är ett äldre hus skall också sägas. Jag ser även på att köpa obehandlad garagedörr och måla med linoljefärg (vekrar praktiskt då man bara kan fylla på med ny färg framöver...).
    Skulle vara jättesnällt om du vill hjälpa mig då jag snart måste beställa garagedörren :) Fia

    SvaraRadera