tisdag 7 oktober 2014

KLASSISKT BADRUM - MÖNSTRAT GOLV OCH PORSLINSBADKAR



Jag satt och diskuterade klassiska med en vän i helgen. Och om hon skulle våga ha marmorgolv med tre barn som repade och tappade ut schampon etc på golvet. Marmor är tåligare än man tror, men är man osäker så visst kan man uppnå en klassisk look med en annan platta. Och ha marmordetaljer på bänkskiva eller i duschen istället. Till exempel kan man ha rutigt golv i vitt och ljusgrått, där den ljusgrå nyansen matchar den ljusgrå som finns i carrara - om man nu även vill ha med marmor i badrummet. Detta badrum ovan gillar jag för det är så enkelt, men har fina material som talar för det genuina och klassiska. Materialen jag framförallt tänker på är marmor, mässing, träpanel som är de klassiska momenten här.  Här hade man lika gärna kunnat ha marmorgolv för samma klassiska känsla, men jag gillar att man använt marockanskt kakel i ett ganska grafiskt enkelt mönster. Jag är själv lite ambivalent till marockanskt mönster på golvet, det är mycket vackert på bild men jag är ganska säker att hade jag valt ett mönster till mig själv så hade jag inte vågat välja de mer kurviga och blommiga mönstren - jag hade garanterat tröttnat inom två år. Och det vill jag inte när det gäller något så dyrt som badrumsgolv. Det lägger man ju bara inte om, man får börja om med hela våtrumspaketet då. Men detta grafiska mönster hade definitivt fått överleva hos mig, det gillar jag verkligen! Det är nog symmetrierna och det enkla grafiska. Att det dessutom går i neutralt grått är super. Matchar perfekt med carraradetaljer på bänkskiva i tvättkommod. (Man ser faktiskt hur bra det går mot carrara om man tittar på duschsargens kant.) Mycket fin träpanel, lackad. Mässingsdetaljer genomgående. Jag gillar hur mjuk atmosfär ett badrum utan kakel får. Troligen är det kakel eller marmor i duschen - så klart! Hittade bara denna enda bild på badrummet (pinterest) så jag vet inte hur det ser ut i övrigt, men visst är det ett fint klassiskt badrum med extra allt.



Bild pinterest






2 kommentarer:

  1. Åh du lyfter verkligen fram så fina objekt! Så inspirerande! Vet du möjligtvis var man hittar blandare i mässings/guldfärg i Sverige? Letar med ljus och lykta efter framför allt dusch- och badkarsblandare med tillbehör. Som passar till sekelskiftesstil, men ändå med engrepps för funktionaliteten. Stort tack för fantastisk blogg! Vänligen Jessica

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Både i detta inlägg och i det innan så har glasväggarna fästen i mässing. Vart hittar jag dem? Har letat ihjäl mig utan resultat. Enda alternativet jag fått fram är att lacka om rostfria vilket skulle kosta runt 2000kr för ungefär 6 st fästen...alltså väldigt dyrt.
    Hoppas du kan hjälpa mig.
    Tack/Elin

    SvaraRadera