onsdag 20 november 2013

VIT GRÅ ELLER SVART FOG TILL VITT KAKEL




Vit, grå eller svart fog till vitt kakel? Den frågan har jag fått flera gånger, och jag kikar lite närmare på det idag. Jag inredde mitt förra kök (i radhuset vi lämnade förra vintern) med ett modernt kök med stora vita kakelplattor och vita fogar. Det kändes bra 2009. Först gav det ett väldigt rent och modernt intryck. Men vita fogar är ganska svåra att hålla vita bakom vattenkran och spis. Man smutsar inte direkt ned fogarna, men när man har farit med trasan ett par gånger över kritvita fogar har man gnott in lite grådassigt solk helt enkelt. Har du stänkt tomatsås när köttfärssåsen puttrar, så får man vara jättenoga för att inte råka gno in det röda pigmentet i en fog när man torkar plattorna. Och dessutom tyckte jag med tiden att det var lite... blekt. Så jag valde att färga om dem, som syns i provet i bilden ovan med vit, ljusgrå och mörkgrå fog. (Mitt kök idag är en furukavalkad från 80-talet. Och väntar på att flyttas och totalrenoveras till något helt annat som passar sekelskifteshuset... En annan dag tar vi det ;) )




Gamla köket med kritvit fog. Jag tröttnade alltså för att 
1) det såg så blekt och tråkigt ut. Det hände liksom ingenting (smaksak alltså) och 
2) det blev ljusgrått bakom vattenkran och den fog som stod rätt framför stora plattan på spisen (den som blev avtorkad ideligen för att sås-putter kom på väggen




Så jag färgade om fogarna med fogfärg. (Detta projekt från mitt gamla kök visade jag här.) Jag provade ljusgrå, mellangrå och nästansvart. Det blev mellangrå för mig, för jag ville att fogen skulle synas och ta för sig, men jag ville inte ha lika starkt grafiskt som svart. Och jag blev sjukt nöjd med resultatet! 




Så om man vill ha ljus vägg då, och vit fog? Vad göra? Jo, en riktigt ljust grå fog upplevs som nästan-vit i samklang med kaklet. Det ser mest ut som lite skugglinjer mellan kaklet. Du slipper oroa dig för att det blir sunkigt efter att man torkar med trasan vid kran och spis. Så, vill du ha en ljus vägg så välj den ljusaste grå fogen. Din vägg kommer att upplevas som nästan vit ändå. Den ljusaste grå kan appliceras både på modernare stil som ovan...




.....som på mer klassisk stil med avlångt kakel i halvförband......




.....som på vintage mix look (som här hemma hos Lotta Agaton). Men det här är nog inte ljusaste grå fogen, denna är nog mer mellangrå.





Snyggt vitt kakel med kritvit fog. Väldigt fint kakel, och tjusigt i början med den kritvita fogen. Men man bör alltså komma ihåg att just den kritvita fogen är känslig för smuts. 




Detsamma gäller badrum. Kritvita fogar är modernt och snyggt, men i dusch extremt svårt att hålla kritvitt! Jag har t o m haft plattsättare som vägrat sätta vit fog i dusch för de vet med erfarenhet att det blir gulagråa fogar med tiden. Så, återigen, vill du ha snyggt och modernt, visst välj den ljusaste fogen men gå på lite lite ljusgrått.




Och så en ljusgrå fog i badrum. Visst upplevs väggen som vit ändå, fast de små ljusgrå fogarna är där på väggen?




Och så sist svart fog. Ja, eller grafitgrå, nästansvart. Intrycket är starkt grafiskt, och garanterat ett statement att här är det vintage känlsa och lite restauranginspiration ev. Ingen färg man väljer bara för att välja fog, alltså. Det är också starkt tidstypiskt för funkiseran, 30-40 tal gärna i kombination med svart-vitt rutigt klinkergolv. Så, det helt mörka fogarna är lite old school, och upplevs alltså inte som moderna trots att de är trendiga just nu. Intrycket är vintage, och starkt grafiskt. Ja, det var lite om vitt kakel och olika fogar. Lycka till med era val!






Bild 1-2-3 studio karin, 3 Byggfabriken, 5 Sköna Hem, 6 Lotta agaton residence pia ulin, 7 Kakelplattan, 8 hemnet, 9-10-11 sköna hem

3 kommentarer:

  1. Så mycket matnyttigt du bjuder på, gillas!

    SvaraRadera
  2. Hej. Jätte bra blogg. Jag läste inläggen om gardiner och undrar om du kan tipsa om några mörkläggande gardiner som är 260cm långa. Vill nämligen hänga de i sovrummet från tak till golv. Tack.

    SvaraRadera
  3. Fogfärg är verkligen en smaksak. Har dock själv aldrig haft problem med smutsiga fogar trots vitt. Använde impregneringsmedel då det var nykaklat. Det var nio år sedan. Har funkat jättebra :)

    SvaraRadera